Aktywność matematyczna – propozycja

Witamy w czwartkowy poranek. Zapraszamy dzieci i Rodziców do zabaw matematycznych.

Propozycje zabaw matematycznych dla dzieci starszych.

Zabawa matematyczna z serii kodowanie na dywanie pt. „Bocianowa rodzinka.”

Siedzi mama bocianowa wysoko na gnieździe,

wypatruje swoich dzieci zaglądając wszędzie.

Pomożemy mamie szukać swoich dzieci,

zanim tata bocian do gniazda przyleci.

Da zabawy potrzebne nam będą: bocian ulepiony z plasteliny lub jego sylweta narysowana i wycięta, 36 papierowych zielonych kwadratów (5cm na 5cm), 6 kwadratów białych papierowych, opisanych literami: A, B, C, D, E, F, (każdy kwadrat daną literą), 6 kwadratów białych papierowych opisanych cyframi: 1,2,3,4,5,6,  oraz kółka papierowe czerwone lub pchełki z plastiku w ilości 10-15 (to będą małe bociany).

Sadzamy w kółku (gnieździe według własnego pomysłu) mamę bocianową.

Układamy kratownicę (tabelę), złożoną z 36 zielonych kwadratów, tak, aby tworzyły jeden wielki kwadrat (6 kwadratów na 6). Ta kratownica to łąka. Oznaczamy kolumny w pionie kwadratami białymi z literami, a wiersze  w poziomie kwadratami z cyframi. (układ  tak jak w  tabeli).

Rodzic koduje miejsca, gdzie chowa małe bociany(kółka), wkładając je pod wybrany zielony kwadrat, np. F1, B6 itp. W taki sam sposób chowa wszystkie bociany(10-15). Zapamiętuje i notuje na kartkach miejsca schowania bocianów, czyli oznaczenia kwadratów: np. C3, A5, itp.

Zadanie dla dziecka: Pomóż mamie bocianowej odszukać małe bocianki, schowały się na łące. Dziecko szuka zielonych kwadratów, zakodowanych  literą  i cyfrą, np. A1, B3, które zanotował rodzic. Znajduje bociany,  ukryte pod zielonymi kwadratami i oddaje mamie bocianowej.

Wersja II – dziecko samo koduje i zaznacza na kartce, np. B6, D3 kwadraty, pod którymi schowało bociany. Rodzic szuka zakodowanych kwadratów.

Dla wytrwałych zwiększamy tabelę – układamy kratownicę 10 na 10 kwadratów. Oznaczamy kolumny literami: od A – J, a wiersze od 1-10.

Propozycja dla dzieci młodszych:

„Gąsienica w trawie.” Dostrzeganie i kontynuowanie rytmów.

Rysujemy gąsienicę, złożoną z 10 segmentów. Kolorujemy gąsienicę wspólnie  z dzieckiem zachowując rytm, np. żółty, niebieski, zielony, kolejne segmenty powtarzając rytm: żółty, niebieski, zielony, itd. W razie trudności zaczynamy od 2 kolorów. Dziecko dorysowuje nóżki, czułki, trawę, słonko.

Na Koniec zachęcamy do wykonania kart pracy:

– Starsze dzieci wykonują działania.

– Młodsze dzieci kontynuują wiosenne rytmy.

                                                                         Powodzenia. Udanej zabawy.