Zabawy i ćwiczenia rewalidacyjne dla dzieci objętych pomocą psychologiczno- pedagogiczną w naszym przedszkolu. Oczywiście z poniższych propozycji mogą korzystać wszystkie dzieci.
1. GRA NAKRĘTKAMI – zabawa, która stanowi trening małych mięśni dłoni. Dziecko uczą się, jak je kontrolować, by osiągnąć zamierzony cel. Ponadto rozwija: umiejętność koncentrowania wzroku, koordynacji ręka – oko, kontrolowanie motoryki małej.
Przygotowanie
Dwoje dzieci lub rodzic i dziecko siadają naprzeciw siebie. Jeżeli bawicie się całą rodziną, wszyscy siadają wokół okrągłego stołu. Wtedy zabawa przerodzi się w zabawę w naśladowanie – wyścigi.
Jak się bawić
Każdemu dajemy po jednej nakrętce. Dziecku należy pokazać, jak przemieszczać nakrętki po stole, pstrykając w nie palcem wskazującym i kciukiem. Można też popychać je samym palcem wskazującym lub jedną stroną kciuka. Wszystkie metody są dozwolone.
Jeżeli w grze uczestniczą dwie osoby, siedzą naprzeciw siebie i próbują tak pokierować swoimi nakrętkami, żeby się zderzyły. W grupowej zabawie wszyscy przesuwają nakrętki w kierunku środka stołu w tym samym celu.
Odmiany zabawy:
- Ustawiamy dwa przedmioty np. dwa kubki lub dwie inne nakrętki, w niewielkiej odległości od graczy. Będą im służyć za bramkę. Zadaniem graczy jest strzelenie gola nakrętką. Stopniowo zmniejszamy odległość między „słupkami” bramki, żeby utrudnić dzieciom zadanie.
- Możemy użyć słomek, trzonków łyżek lub patyczków po lizakach jako kijków hokejowych. Niech nakrętka będzie krążkiem, który gracze podają między sobą.
- Układamy linię z nakrętek. Niech dziecko spróbuje pstryknąć palcami w każdą nakrętkę i w ten sposób zmienić ich położenie.
2. Kształty – ćwiczenie rozwijające koordynację ręka – oko oraz sprawność manualną.
Zadaniem dziecka będzie:
- odwzorować kształty przy pomocy guzików, koralików, fasoli lub grochu
- wodzić palcem po wzorze
- rysować kształty na tacy wysypaną bułką tartą, kaszą lub mąką
- obrysować kontury mazakiem
- wykleić kształty kawałkami papieru/gazety
Ja dołączyłam przykładowe figury, ale mogą państwo sami narysować dowolne kształty do zabawy.
3. Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej – ćwiczenie dla dzieci starszych.
Dołączone są dwie karty pracy:
– Znajdź w każdym rzędzie taką samą figurę, jak w ramce i otocz ją pętlą.
– Jedna litera w ramce jest inna niż pozostałe, otocz ją kółkiem.
4. Ćwiczenia układu dotykowego.
- „Dotykowe pudełko”
Bierzemy pudełko po butach lub poszewkę na poduszkę, umieszczamy w środku różne przedmioty, po czym poprosimy dziecko, by wkładając rękę do pudełka/poszewki spróbowało zgadnąć, jakiego przedmiotu dotyka. Potem wyjmuje przedmiot i sprawdza czy miał rację. - „Naleśnik”
„Rolujemy” dziecko ciasno w koc, bawiąc się w smarowanie i zawijanie naleśnika (głowa na zewnątrz). Zadaniem dziecka jest spróbować samemu rozwinąć koc i wydostać się z niego.
- „Folia bąbelkowa” – strzelanie świetna zabawa lub pokrycie kawałka folii farbą i tworzenie dzieł sztuki wg pomysłów Wiktorka.
Udanej zabawy i powodzenia 🙂