Witamy w czwartkowy poranek. Zapraszamy dzieci i Rodziców do zabaw matematycznych.
Propozycje zabaw matematycznych dla dzieci starszych.
Zabawa matematyczno-badawcza pt. „Ile wody w butelce?”Eksperymentowanie z wodą i obserwowanie zmian towarzyszących przelewaniu wody – uświadomienie sobie stałości ilości płynu. Mierzenie ilości płynu.
Do pracy z dziećmi w domu potrzebne nam będą: butelki przeźroczyste plastikowe – 1-litrowa, 2 półlitrowe, kubeczki lub dostępne naczynia, pojemniki, miski na wodę, lejek, mazak.
Na wstępie proponujemy zabawy z wodą: dzieci czerpią wodę kubkami, napełniają kubki, przeźroczyste butelki wodą, wylewają, dolewają, przelewają z jednego naczynia do drugiego.
Zadania dla dziecka:
– wypełnianie butelki wodą – dziecko wlewa kubek wody do butelki i zaznacza mazakiem poziom wody, znowu wlewa kubek wody i zaznacza, ile wody jest w butelce. W taki sposób napełnia butelkę i wie, ile kubków wody się w niej mieści. Potem odlewa trochę wody i próbuje ustalić, ile kubków wody jest jeszcze w butelce.
– obserwowanie, jak zachowuje się woda w zamkniętych butelkach, gdy zmienia się położenie butelki (stoi, leży, jest przechylona). Dziecko zastanawia się, czy wody po każdej takiej zmianie jest tyle samo, jest mniej, jest więcej.
– zapoznanie dzieci z opakowaniami płynów: 1 litr, 2 litry, pół litra. Potrzebne są butelki o różnej pojemności. Dziecko nalewa do nich wodę, przelewa z jednej butelki do drugiej. Uświadamia sobie, ile to jest litr, że można wodą z butelki litrowej napełnić dwie butelki półlitrowe, itp.
Propozycja dla dzieci młodszych:
Ilustracja do wiersza „Zielona łąka”. Wykonanie wspólnie z dzieckiem ilustracji do wiersza. W trakcie utrwalenie pojęć: wysoki-niski, mały-duży, stosowanie określeń dotyczących położenia w przestrzeni: daleko-blisko, nad, pod, za, na, itp.
Wiersz „Zielona łąka”
Wśród tej łąki, tej zielonej – niebieskie jezioro.
Po jeziorze płynie żółtych kaczek sporo.
Na tej łączce, na zielonej, żółte kwiaty rosną
i tak cudnie wyglądają, gdy zakwitną wiosną.
A za łąką, tam daleko, rosną, rosną wysokie drzewa.
Nad drzewami, pod chmurkami mały ptaszek śpiewa.
Na koniec dołączamy dwie karty: dla dzieci młodszych: „Spacer po lesie” , dla dzieci starszych: „Nasza ziemia”
Udanej zabawy. Powodzenia